
Het lijkt logisch dat deze informatie direct wordt meegenomen in integraties, bijvoorbeeld tussen een ERP, voorraad- en/of kassasysteem. Toch zijn kortingen niet standaard en moeten deze expliciet meegenomen worden wanneer we een project scopen.
Waarom? Omdat het verwerken van kortingen complexer is dan het op het eerste gezicht lijkt. In deze blog leggen we uit waarom dat zo is en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
Kortingen lijken standaard, maar zijn dat niet
Hoewel kortingen in jouw bedrijfsprocessen heel gebruikelijk kunnen zijn, verschilt de manier waarop bedrijven hiermee omgaan enorm. Denk aan verschillende soorten kortingen: staffelkortingen, netto prijsafspraken, kortingen in %, tijdelijke promoties of zelfs combinaties hiervan. Vaak zien we dat er combinaties binnen bedrijven gebruikt worden, waardoor je ook te maken krijgt met business logica in de kortingsstructuren. De netto kortingen gaan bijvoorbeeld voor de staffelkortingen. Deze complexiteit maakt het lastig om kortingen generiek en standaard mee te nemen in een integratie.
Hoe wij hiermee omgaan: Als kortingen belangrijk zijn voor jouw bedrijfsprocessen, bespreken we dit in de scopingsfase. Zo kunnen we een werking van jouw kortingsstructuren leveren dat aansluit bij jouw specifieke wensen en dit meteen meenemen naar onze developers.
Verkeerde implementatie van kortingen hebben financiële gevolgen.
Als kortingen zonder volledige analyse standaard zouden worden meegenomen, ontstaat er een risico op fouten, die direct gevolgen hebben voor jouw financiële administratie. Denk aan onjuiste berekeningen, dubbele kortingen of verkeerde rapportages. Door kortingen alleen mee te nemen als dit specifiek wordt gevraagd, zorgen we ervoor dat ze op een gecontroleerde en doordachte manier worden geïmplementeerd.
Jouw voordeel: De data blijft betrouwbaar en je kunt bouwen op een systeem dat doet wat het moet doen.
Flexibiliteit en controle blijven behouden
Kortingen standaard meenemen in een integratie klinkt handig, maar het beperkt vaak de flexibiliteit van je systemen. Stel dat je een nieuwe kortingsstructuur wilt implementeren: een generieke integratie kan dit onnodig moeilijk maken. Door kortingen als maatwerk op te nemen, houd je volledige controle over hoe en waar deze toegepast worden.
Hoe wij dit aanpakken: Samen bepalen we welke kortingen belangrijk zijn, hoe ze het beste verwerkt kunnen worden en wat prioriteit heeft in jouw integratie.
Scoping: de sleutel tot succes
Wij geloven in het belang van een heldere scopingsfase. Het doel is om vooraf te bespreken welke processen essentieel zijn voor jouw integratie. Als kortingen belangrijk zijn voor jouw bedrijfsvoering, nemen we dit mee in de analyse. Worden kortingen niet benoemd, dan gaan we ervan uit dat ze geen prioriteit hebben.
Praktisch voorbeeld: Tijdens de scopingsfase bespreken we bijvoorbeeld:
Waarom dit werkt
Door kortingen niet als een standaard te zien, kunnen we gericht en efficiënt integreren en vooraf de nodige complexiteit inschatten. Deze aanpak zorgt ervoor dat we maatwerk kunnen leveren zodra het wél nodig is. Dit voorkomt tijdverlies, hoge kosten en frustraties achteraf.
Samenvattend: Hoewel kortingen standaard lijken, is hun implementatie dat niet. Om problemen te voorkomen, nemen wij kortingen alleen mee als dit expliciet wordt besproken tijdens de scopingsfase.
Zo zorgen we voor een integratie die werkt zoals jij het nodig hebt – flexibel, betrouwbaar en zonder verrassingen.
Wil je weten hoe jouw specifieke processen het beste kunnen worden geïntegreerd? Neem contact met ons op.