0650283690 info@weprocess.nl
Selecteer een pagina

“Hoe ga je om met de inrichting en kwaliteit van product data om je organisatie nog sneller en flexibeler te maken? “

In het kort

Over: Product Data
Wat: Data kwaliteit & inrichting

Bewaar jij product data nog steeds in allerlei mapjes op schijven? Heb jij zelfs nog een archief met flyers waar belangrijke product data op vermeld staat? Ben je nog steeds afhankelijk van iemand die ‘weet waar je die informatie kan vinden’? Maak je organisatie onafhankelijker, sneller en flexibeler door product data volledig in je ERP of PIM systeem te verwerken.

De uitdaging: product data, kwaliteit & inrichting.

Een product bevat vaak enorm veel data. Van het materiaal tot het type en van kenmerken tot de kleur. Het maakt niets uit of je auto’s of bezems verkoopt, alle producten bestaan uit data. Deze data ‘maken’  het product en geven meer informatie over de kenmerken en toepassingen van het product. Het is belangrijk deze informatie goed te waarborgen. Nog steeds zien we echter dat product data achter in de rij van belangrijke zaken terecht komt. Dat is jammer, want als je product data goed op orde hebt maakt het je sneller, wendbaarder en onafhankelijk van mensen in je organisatie.

Je ‘centraliseert’ informatie in een systeem, waardoor het toegankelijk is voor iedereen binnen je bedrijf en het gemakkelijker is om informatie te delen met online platformen die voor meer sales kunnen zorgen. Het is dus hoog tijd om jouw product data serieus te nemen!

Photo by noodle kimm on Unsplash

Je titel komt hier

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Without data, you are blind and deaf and in the middle of a freeway.” – Geoffrey Moore.”

De analyse

Voordat je begint aan de inrichting van je product data, is het belangrijk om een volledige analyse te maken. Hier bekijk je welke zaken belangrijk zijn om te registreren per product. Bijvoorbeeld; merk, type, afmetingen, kenmerken, technische specificaties, materiaal, kleur en inhoud. Het is wijs altijd te bekijken waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Een autodealer heeft wellicht meer baat bij technische specificaties omtrent de motor van een auto en een kledingzaak meer bij de kleur en het materiaal van het product. Na zo’n uitgebreide analyse, ga je kijken naar de daadwerkelijk inhoud van zo’n veld. Je wilt je data natuurlijk wel opslaan op een kwalitatieve manier.

Een aantal voorbeelden….

  • Gebruik je alleen de kleur ‘blauw’ of ook donkerblauw, lichtblauw, korenblauw, nachtblauw etc.? 
  • Schrijf je alles beginnend met een hoofdletter of alles in hoofdletters? 
  • Welke kenmerken specificeer je, zodat je altijd zorgt dat deze consistent gebruikt worden? Bijvoorbeeld het kenmerk: desinfecterend of desinfectie. 

Nadat je weet hoe je data kwalitatief wilt aanpakken en welke zaken je wilt vastleggen omtrent een product, kun je gaan kijken naar de inrichting. Is het mogelijk om in de huidige systemen die je gebruik deze informatie te verwerken? Hoe kun je deze inrichten? Hoe kun je nieuwe velden aanmaken?

Indien je huidige systemen er niet op ingericht zijn om gemakkelijk data te verwerken, zijn er tal van mogelijkheden om dit op een handige manier te doen. Bijvoorbeeld door het gebruiken van een PIM (Product Information Management) systeem. Maar ik zelf gevallen waarbij een simpel Excel document de eerste efficiency deed aantonen.

Het gevolg

Of je nu een autodealer bent, groothandel of een kledingwinkel hebt. Jouw product data komt het beste tot zijn recht als het volledig is, gecentraliseerd en je het in goede systemen verwerkt. Zo centraliseer je jouw data, kun je er altijd en overal bij, kun je het makkelijk koppelen met externe platformen mocht je online willen gaan verkopen en loop je geen risico dat informatie verloren gaat als een personeelslid afscheid neemt. Een juiste inrichting van productdata maakt je echt sneller, flexibeler en efficiënter.

Hulp nodig bij het structureren en inrichten van jouw klant- of product data?

Laat ons helpen jouw klant- en product data waarde te geven aan jouw organisatie.